Мета, завдання і предмет дисципліни «Спеціальна селекція і насінництво польових культур»
1. Викладання дисципліни проводиться з метою формування у студентів глибоких теоретичних знань та умінь з наукових основ селекції і насінництва окремих польових культур, з методики проведення сертифікації насіння за сортовими і посівними якостями, з процедури оформлення документації.
Основними завданнями є: формування теоретичних знань з історії та етапів розвитку селекції, основних етапів наукової селекції, методів створення вихідного матеріалу для селекції, методів добору, оцінювання селекційного матеріалу, технології селекційного процесу, біологічних, морфологічних особливостей, фаз розвитку та етапів органогенезу, ідентифікаційних ознак окремих культур.
2.Навчальна дисципліна «Спеціальна селекція і насінництво польових культур» забезпечує набуття наступних компетентностей: ЗК1. Здатність до аналізу та синтезу; ЗК2. Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; ЗК3. Здатність до використання іноземної мови у професійній діяльності; ЗК4. Уміння працювати як індивідуально, так і в команді; ЗК5. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; ЗК6. Креативність, здатність до системного мислення; ЗК 7. Наполегливість у досягненні мети;
ЗК8. Розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань; ЗК9. Відповідальність за якість виконуваної роботи; ЗК10. Ініціативність та підприємницький дух.
ЗК 11. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі селекції і насінництва, або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
ФК1. Знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області агрономії;
ФК2. Знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач при виробництві продукції рослинництва; ФК3. Знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем; ФК4. Здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань агрономічної діяльності; ФК5. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в сільськогосподарському виробництві і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків;
ФК6. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та адаптації існуючих агротехнологій;
ФК7. Здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та проводити експерименти і досліди для розв’язання технологічних завдань та при проведенні наукових досліджень; ФК8. Здатність критично аналізувати основні показники та оцінювати результати діяльності; ФК9. Здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати інші аспекти при вирішенні виро-бничих задач та проведенні досліджень;
ФК10. Здатність самостійно шукати шляхи вирішення проблем агротехнологій з урахуванням усіх аспектів поставлених задач, складати програми досліджень; ФК11. Здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в застосуванні та впровадженні еко-логічнобезпечних агротехнологій, економічно виправданих; ФК12. Здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Програмні результати навчання ПРН1. Здатність демонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування прикладних задач та виконання досліджень в області вирощування сільськогосподарських культур; ПРН2. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ, тенденції розвитку, найбільш важливі розробки та новітні технологій в рослинництві; ПРН3. Здатність розуміння впливу прийнятих рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті; ПРН4. Самостійно планувати та виконувати дослідження, оцінювати отримані результати; ПРН5. Застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики для оптимізації вирішення технологічних питань; ПРН6. Застосовувати отримані знання й практичні навички, адаптувати результати наукових досліджень підчас впровадження і створення нових агротехнологій; ПРН7. Здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; ПРН8. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди;
ПРН9. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію дія-льності для вирішення виробничих завдань з урахуванням загальнолюдських цінностей, сус-пільних, державних та виробничих інтересів; ПРН10. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховую-чи інші аспекти, підчас розв’язання виробничих задач та проведення досліджень; ПРН11. Давати оцінку доцільності та можливості застосування нових технологій і технологічних заходів з урахуванням екологічної безпеки; ПРН12. Здатність до педагогічної та просвітницької діяльності в сфері агрономії; ПРН13. Застосовувати математичні методи аналізу результатів досліджень.
ПРН 17. Виконувати гібридизацію; здійснювати добір рослин різними методами; вирощувати насінні посіви; визначати сортові та посівні якості насіння згідно з нормами стандарту; проводити видове та сортове прополювання; складати план сортозмін та сортооновлення; визначати сорти і гібриди сільськогосподарських культур за сортовими ознаками; запобігати біологічному та механічному засміченню сортів і гібридів; оформляти документи на сортове та гібридне насіння; правильно зберігати й використовувати сортовий та гібридний насіннєвий матеріал, враховувати можливості генотипу при програмуванні урожаю.
1.3. Предмет дисципліни.
Сорти та гібриди включені до Державного реєстру сортів рослин, придатних до поширення в Україні. Методи створення сортів та гібридів, оцінки та методика сортовипробування сільськогосподарських культур.
1.4. Місце дисципліни в структурно-логічній схемі підготовки фахівця спеціальності 201 «Агрономія»:
Пререквізити: ботаніка, генетика, фізіологія рослин, біологічні основи рослинництва, ентомологія, фітопатологія, ґрунтознавство, агрометеорологія, землеробство, агрохімія, дослідна справа.
Кореквізити: спеціальна селекція і насінництво польових культур, стандартизація та управління якістю продукції рослинництва, зберігання і переробка с.-г. продукції